jueves, 29 de abril de 2021

Crònica xerrada "Anatomia d'un àlbum il·lustrat" a Rubí

La carpa de la llibreria El Racó del Llibre va acollir dissabte 10 d'abril a les 12 del migdia la xerrada "Anatomia d'un àlbum il·lustrat, com 'diseccionar' el text i les il·lustracions d'un àlbum" tal i com recull aquesta ressenya del Diari de Rubí. 

                 

Que l'àlbum il·lustrat enganxa a grans i petits és un fet, i el per què el fa tan particular és el que vam explicar durant 1 hora i mitja al sel·lecte públic assistent.

L'objectiu principal de la nostra ponència era, a banda d'aclarir la definició de l'àlbum i diferenciar-lo del conte il·lustrat, reivindicar el seu paper comunicatiu a ambdós nivells, literari i gràfic, per tal d'extreure'n tot el seu significat tant com a lectors com a possibles creadors.

L'Anna, conductora de la part literària, va comparar l'origen de la paraula amb l'origen de la creació i per tant, de la Bíblia, raó per la qual vam acordar que fos la primera a intervenir :)

A banda d'explicar-nos algunes anècdotes i curiositats sobre l'origen dels contes, com de la narració oral van adoptar la seva forma escrita, va posar l'exemple de La Caputxeta vermella de Perrault per analitzar els elements clau d'una bona història: el disseny d'un personatge carismàtic amb les seves fortaleses i debilitats amb el que el lector pugui empatitzar, l'ús de la sorpresa, el suspens o la repetició,... o les descripcions inicials, aparentement anecdòtiques, que donen consistència i coherència al relat, entre d'altres...

Després va ser el meu torn però abans d'entrar a analitzar el paper que juga la il·lustració en un àlbum, vaig recordar que la pròpia definició d'àlbum il·lustrat ens obliga a repensar quina relació es dóna entre el text i la il·lustració. Precisament, degut al seu diàleg inseparable, i perquè no totes les relacions es basen en el mateix tipus de 'convivència', vam definir dos tipus de relació basada en la literalitat i la no literalitat, i vam veure exemples on l'il·lustrador/a s'havia decantat per una o altra.

Aprofito per mostrar la sel·lecció d'àlbums il·lustrats que vam fer servir per parlar d'aquesta relació entre el text i la imatge.

Literalitat: 
Caperucita roja © Carlos Busquets

No literalitat: 
Hansel i Gretel © Iratxe López de Munáin
¡No! © Marta Altés
Marrón © Mar Ferrero
Caputxeta vermella © Eric Battut

Així, i amb l'anàlisi denotatiu i connotatiu d'algunes il·lustracions, vam veure amb uns altres ulls com aquestes comuniquen més significats a primera vista i com és d'important fer-se preguntes quan "llegim" la imatge amb la nostra mirada. Aquest exercici d'interpretació que a nosaltres ens costa, perquè ens obliga a posar atenció i dedicar-hi temps, els nens, amb la seva curiositat innata, ho tenen interioritzat i no se'ls escapa ni un detall. Són aquests detalls els que estan posats amb tota la intenció comunicativa i expressa per part de l'il·lustrador/a.

Foto cedida © Diari de Rubí


Esperem haver ofert un altre punt de vista més especialitzat on els textos i les imatges que il·lustren les històries dels contes, ajudin a comprendre i a disfrutar molt més d'aquestes joies que són els àlbums il·lustrats.


Agraïment especial a l'Enric de El Racó del Llibre per oferir-nos el seu espai i a la Núria Julià del Diari de Rubí per fer-ne ressò.


Si aquesta informació t'ha semblat interessant, et recordem que forma part del nostre curs CREACIÓ INTEGRAL D'UN ÀLBUM IL·LUSTRAT, de la idea a la publicació que, degut a les mesures del PROCICAT, s'ha ajornat fins el 15 de maigPots consultar la informació actualitzada en aquest enllaç.



¿Te ha gustado este contenido?
Si no quieres perderte el siguiente post y contenido extra, ¡suscríbete al blog! 

No hay comentarios:

Publicar un comentario