La carpa de la llibreria El Racó del Llibre va acollir dissabte 10
d'abril a les 12 del migdia la xerrada "Anatomia d'un àlbum il·lustrat, com
'diseccionar' el text i les il·lustracions d'un àlbum" tal i com recull
aquesta
ressenya del Diari de Rubí.
Que l'àlbum il·lustrat enganxa a grans i petits és un fet, i
el per què el fa tan particular
és el que vam explicar durant 1 hora i mitja al sel·lecte públic
assistent.
L'objectiu principal de la nostra ponència era, a banda d'aclarir la
definició de l'àlbum i diferenciar-lo del conte il·lustrat, reivindicar el seu
paper comunicatiu a ambdós nivells, literari i gràfic, per tal d'extreure'n tot el
seu significat tant com a lectors com a possibles creadors.
L'Anna, conductora de la part literària, va comparar l'origen de la
paraula amb l'origen de la creació i per tant, de la Bíblia, raó per la
qual vam acordar que fos la primera a intervenir :)
A banda d'explicar-nos algunes anècdotes i curiositats sobre l'origen
dels contes, com de la narració oral van adoptar la seva forma escrita,
va posar l'exemple de La Caputxeta vermella de Perrault per analitzar els
elements clau d'una bona història: el disseny d'un personatge carismàtic amb les seves fortaleses i debilitats amb el que el
lector pugui empatitzar, l'ús de la sorpresa, el suspens o la
repetició,... o les descripcions inicials, aparentement anecdòtiques,
que donen consistència i coherència al relat, entre d'altres...
Després va ser el meu torn però abans d'entrar a analitzar el paper
que juga la il·lustració en un àlbum, vaig recordar que la pròpia
definició d'àlbum il·lustrat ens obliga a repensar quina relació es dóna
entre el text i la il·lustració. Precisament, degut al seu diàleg
inseparable, i perquè no totes les relacions es basen en el mateix
tipus de 'convivència', vam definir dos tipus de relació basada en la
literalitat i la no literalitat, i vam veure exemples on
l'il·lustrador/a s'havia decantat per una o altra.
Aprofito per mostrar la sel·lecció d'àlbums il·lustrats que vam fer servir per parlar d'aquesta relació entre el text i la imatge.
Literalitat:
Caperucita roja © Carlos Busquets
No literalitat:
Hansel i Gretel © Iratxe López de Munáin
¡No! © Marta Altés
Marrón © Mar Ferrero
Caputxeta vermella © Eric Battut
Així, i amb l'anàlisi denotatiu i connotatiu d'algunes
il·lustracions, vam veure amb uns altres ulls com aquestes comuniquen
més significats a primera vista i com és d'important fer-se preguntes
quan "llegim" la imatge amb la nostra mirada. Aquest exercici
d'interpretació que a nosaltres ens costa, perquè ens obliga a posar
atenció i dedicar-hi temps, els nens, amb la seva curiositat innata, ho
tenen interioritzat i no se'ls escapa ni un detall. Són
aquests detalls els que estan posats amb tota la intenció comunicativa i
expressa per part de l'il·lustrador/a.
|
Foto cedida © Diari de Rubí |
Esperem haver ofert un altre punt de vista més especialitzat on els
textos i les imatges que il·lustren les històries dels contes, ajudin a
comprendre i a disfrutar molt més d'aquestes joies que són els àlbums
il·lustrats.
Agraïment especial a l'Enric de El Racó del Llibre per oferir-nos el seu espai i a la Núria Julià del Diari de Rubí per fer-ne ressò.
Si aquesta informació t'ha semblat interessant, et recordem que forma part del nostre curs CREACIÓ INTEGRAL D'UN ÀLBUM IL·LUSTRAT, de la idea a la publicació
que, degut a les mesures del PROCICAT, s'ha ajornat fins el
15 de maig. Pots consultar la informació actualitzada en aquest enllaç.
¿Te ha gustado este contenido?
Si no quieres perderte el siguiente post y contenido extra, ¡suscríbete al blog!
No hay comentarios:
Publicar un comentario